Asana. Nehybnosť. Sugerácia ochrnutia. Sugerácia epileptického záchvatu. Koncentrácia von a dovnútra. Zmyslové senzory. Zmyslové centrá. Silná koncentrácia. Techniky koncentrácie. Prekročenie stavu nehybnosti a prekročenie stavu bežnej koncentrácie. Tento zápis má aj svoju zvukovú nahrávku MP3.

Základom jogínskej praxe je nesporne stav nehybnosti. Usadíte sa pohodlne do určitej pozície a počas cvičenia alebo jogínskeho výkonu sa už nepohnete. Toto cvičenie je možné absolvovať fyzicky a tak isto aj v predstavách. Najlepšie je spojiť fyzickú nehybnosť s psychickou nehybnosťou. Do nehybnosti sa dostávate postupne a ukľudňujete a znehybnievate postupne jednotlivé časti fyzického tela. Idete do hĺbky až do úrovne buniek v tele. Teda koncentrácia na makové zrniečko. Keď dokončíte fyzické ustrnutie vo vlastnej nehybnosti, tak začnete nehybnosť stupňovať v psychickej rovine. Spomeniete si na situácie, keď ste museli nehybne ležať alebo sedieť. Zároveň sa koncentrujete na skamenené sochy. Zrazu vám niekto povie, že ste skameneli. Vy uveríte bez premýšľania a rozumovej analýzy. Jednoducho máte pocit, že sa nehýbete a nemôžete sa pohnúť.

Potom pokračujete v znehybnení myšlienok. Koncentrujete sa na jedinú myšlienku, na jediné písmeno. Usilujete sa o to, aby ste neskákali zo slova na slovo. Môžete skákať v slove z písmenka na písmenko. Nehybnosť fyzická a nehybnosť psychická. Zároveň sú aktivizované v mysli všetky obrazy nehybných objektov. Všetky pohyblivé spomienky sú zablokované. Pokračujete ďalej a začnete mimoriadne utišovať nervové zakončenia a nervové dráhy. Predstavíte si a nasugerujete, že ste na vozíčku a nedokážete sa hýbať. Jednoducho túto bezmocnosť môžete pociťovať aj vo fyzickom tele. Kto chce ísť ďalej predstaví si a vsugeruje na psychickej úrovni totálne odumretie svalovej hmoty. Cieľom je otvoriť vnútorný priestor v mysli tak ako to majú ľudia s trvalou nehybnosťou. Neustále precvičujeme stavy nehybnosti a ideme za tieto stavy. Po dobre odcvičenej joge tohto typu sa psychika preladí na inú úroveň.

Ďalšou základnou technikou a možno povedať tou najrozhodujúcejšou je schopnosť dokázať sa skoncentrovať do svojho vnútorného sveta. Každý sám do vnútra svojej duše za rôznymi účelmi. Jednak fyzickými, psychickými, duchovnými a náboženskými.
Pri koncentrácii do vonkajšieho sveta používate hlavne očné bulvy, ušné otvory, nosnú sliznicu, fyzický jazyk, končeky prstov rúk a nôh, čiastočne povrch tela. To je koncentrácia na vonkajšie objekty okolo vás, na všetko, čo je za kožou von. Pri koncentrácii dovnútra myslíte na všetko, čo je od povrchu kože dnu do tela. No tu treba dať pozor, dovnútra sa nebudete koncentrovať na základe očných buliev, ušných otvorov, fyzického jazyka a kože na prstoch. Celú koncentráciu presuniete na zmyslové centrá na povrchu šedej kôry mozgovej. V prednom mozgu je šedá kôra pre čuchové centrum, v šedej kôre spánkových lalokov je zmyslové centrum pre zvuk, v šedej kôre temenného mozgu je pohybové a hmatové centrum a centrum pre jazyk. V zadnom zrakovom mozgu je zrakové centrum. Do týchto centier smeruje celá koncentrácia a odtiaľto ide koncentrácia do vnútorného sveta. Treba to dôsledne odlišovať a dodržiavať. Pri intenzívnom cvičení by mohlo dosť k premiešaniu vnútorného a vonkajšieho sveta, čo nie je žiaduce.

Zo zmyslových centier postupne beží koncentrácia do vášho vnútra a to do každého orgánu zvlášť. Zo začiatku je to koncentrácia jedným zmyslovým centrom a potom všetkými naraz na každý orgán tela. Potom prichádza k intenzívnejšej koncentrácii a to tým, že si uvedomujete, kde sa koncentrujete a kto sa koncentruje. Hovoríte si a meditujete: JA SA KONCENTRUJEM NA TENTO A TENTO ORGÁN. Ďalej si uvedomujete oddelenosť od fyzických orgánov a potom zase silnú spätosť s orgánmi. Nasleduje pocit, že sa niekto z vás zvnútra na vás koncentruje. NIEČO SA KONCENTRUJE NA TOHO, KTO SA KONCENTRUJE, TEDA NA VÁS. Koncentrujete sa na orgány vo vlastnom tele z najhlbšieho bodu vlastnej mysle. MEDITUJETE, ŽE IDETE NEUSTÁLE DO NAJHLBŠIEHO BODU VLASTNEJ MYSLE A TELA. Koncentrujete sa súčastne do pľúc na dýchanie a zároveň koncentráciu prenášate do orgánov. Neustále stupňujete koncentráciu.

Pri koncentrácii používate rôzne hypnotické obrazy a pocity, ktoré vkladáte do orgánov tela. Postupne prekonávate normálny stav koncentrácie a dostávate sa do zvláštneho psychického stavu, ktorý je cieľom základného jogínskeho stavu. V zásade sa tu prepojili dva stavy a to stav prekročenia nehybnosti a prekročenia sily koncentrácie. Všetko sa dá stupňovať tým, že do jednotlivých orgánov vkladáte rôzne emocionálne stavy, spomienky, cestu k Bohu, samotnú jogu a podobne. S nehybnosťou, koncentráciou a tým, čím ste orgány naplnili, prekonávate aj rôzne psychické potencie vlastnej mysle. A až v tomto jedinečnom stave začína skutočná joga.

Pridaj komentár