dátum: 08.04.2003

Ezoterik: Jozef Kolmaš
Knižka: Tibetská kniha mŕtvych
Vydalo: Vyšehrad Praha 1995
Distribútor: nepublikovaný
Obrázky: použité z knižky

Túto publikáciu som si obzvlášť obľúbil a patrila k prvým knižkám, ktoré som aj vážne meditoval, teda nielen som si ju prečítal a odložil. Čo sa týka obsahu, v knižke sú preložené prastaré tibetské texty, ktoré podľa mňa dodnes tvoria vrcholné dielo tibetskej ezoteriky. V knižke si nájdete symbolické opisy toho, čo človek prežíva v prvých dňoch smrti. Samozrejme, že symbolika smrti je tu použitá ako sexuálno - magická kombinácia, ktorá umožňuje transformovať agresívnu psychiku tibetského bojovníka na tantristického mnícha. Otvorenie túžby po sexuálnej transformácii ničivého sexuálneho pudu a to hlavne zvieracieho sexuálneho pudu na procesy duchovného rastu spravili z obávaných tibetských bojovníkov v sexualite rozjímajúcich mníchov. Na druhej strane tento trend prehnali a príliš sa vzdialili od reality, za čo zaplatili daň neschopnosti ubrániť sa silám reality. Prílišný odklon od reálneho diania znamená v dlhodobom horizonte vlastne pohromu. Treba to mať na pamäti aj pri vlastných meditáciách. Sila sexuálneho pudu transformovaná do sily poznania a vládnutia vlastnému telu. Dodnes tvrdím, že základom všetkých negatívnych stavov mysle je nezvládnutá sexualita a jej patogenita. Tibetská knižka bola pre mňa mimoriadne vhodná knižka z toho dôvodu, že v mojom rode bolo príliš veľa vojakov a policajtov. Na dôvažok som v detstve čítal veľa vojensky ladených kníh a doslova som hltal všetky vojenské filmy. Aká to náhoda, že začínam svoju ezoterickú púť práve likvidáciou rodových väzieb na zabíjanie a deštrukciu. Túto knižku som čítal a meditoval vo dne v noci niekoľko mesiacov. Často ma to prinútilo vstať aj v noci a 10 až 2O minút si túto knižku čítať. Niekedy si duch knižky žiadal, aby som si počas čítania pozeral erotické obrázky z rôznych časopisov. Pamätám sa, keď som pozeral erotický film a zároveň som si čítal alebo opakoval texty z knižky. Takto som likvidoval rodovú silu deštrukcie na silu rozjímania a duchovného rozvoja. Dodnes som vďačný autorovi knižky, že mi otvoril vnútorný svet mojej duše. V tejto knižke sú skvelou formou prezentovane jednotlivé božstvá Tibetu v ich vnútornom pnutí mužskej a ženskej sexuality. To, čo možno autorovi prekladu vyčítať, je v niektorých častiach nepresný preklad voči originálu. Pri čítaní som často vnímal vešteckým zrakom úplne iný text, než je v preklade použitý. Tieto pocity mi tiež sprostredkovali aj ďalší meditujúci. Celkovo je pri prekladoch týchto knižiek plno problémov, čo sa týka kvality prekladateľa z hľadiska ezoterickej úrovne a historického prístupu vtedajšiu dobu. K tejto knižke som sa neskoršie vracal už iba sporadicky. Pokúsil som sa pocity stvárniť aj pomocou obrázkov, kde som ako základ použil technicky prevedenú čierno bielu fotografiu a farebné obrázky. Tieto malé výtvarné dielka si môžete pozrieť v mojej ART Galérii.

Meditacia.sk > Knižné recenzie > Jozef Kolmaš - Tibetská kniha mŕtvych.